Căutare

Cautare:

Categorii

Arhiva

Romanii se roaga, dar nu in biserica

Aproape 61% dintre romani, indiferent de confesiunea religioasa de care apartin, declara ca rugaciunea sau meditatia religioasa este o parte importanta din viata lor de zi cu zi, potrivit unui studiu al Fundatiei Soros.
Totusi, doar 6% declara ca merg la biserica de cateva ori pe saptamana, iar 25% o data pe saptamana, potrivit datelor care reies din cercetarea Religie si comportament religios, realizata de Fundatia Soros Romania in cadrul programului Studii Electorale Romanesti.
La fel ca in cazul rugaciunii, mersul la biserica este mai frecvent in mediul rural, la femei si la persoanele mai in varsta.
Pentru ambele comportamente, insa, exista diferentieri statistice majore intre credinciosii apartinand diferitelor confesiuni.

Rugaciunea de zi cu zi

Astfel, rugaciunea de zi cu zi face parte din viata a 93% dintre neoprotestanti, iar mersul la biserica cel putin o data pe saptamana este un obicei a aproape 90% dintre acestia.

Prin comparatie, 70% dintre greco si romano catolicii au declarat rugaciunea ca fiind un comportament zilnic, iar mersul la biserica cel putin o data pe luna este specific pentru mai mult de trei sferturi dintre ei.

Ponderea ortodocsilor care se roaga frecvent (59%)este cea mai scazuta dintre confesiuni. Ortodocsii au si in cazul mersului la biserica ponderea cea mai scazuta: putin peste jumatate merg cel putin o data pe luna la biserica si aproape 40% numai la sarbatorile importante, arata datele studiului Fundatiei Soros.

Exista insa si alte practici religioase vizibile care sunt respectate de romani in procente semnificative. Astfel, trei sferturi dintre respondenti declara ca se inchina cand trec prin fata unei biserici, peste 75% dintre romani postesc, macar ocazional, iar un procent similar afirma ca respecta zilele de duminica in mod frecvent, prin faptul ca nu fac treburi gospodaresti in zilele respective.

Peste jumatate dintre romani isi sfintesc obiectele de uz indelungat, in randul celor mai in varsta obiceiul fiind cel mai raspandit.

Pe de alta parte, se poate constata o raspandire mai redusa a comportamentelor care necesita o implicare mai mare a credinciosilor. Mai putin de jumatate dintre ortodocsi au un duhovnic si se spovedesc periodic, spre deosebire de catolici in randul carora spoveditul este un comportament practicat de peste doua treimi. De asemenea, a se sfatui cu preotul la necaz reprezinta un obicei raspandit in randul a mai putin de jumatate dintre romani, indiferent de religia lor.

Care sunt modelele?

In comportamentul credinciosului roman (in special cel ortodox sau greco/romano-catolic) tind sa se desprinda asadar doua modele: practicantul „slab”, formalizat si afisat care este si cel mai raspandit, si practicantul „tare”, implicat si mai degraba interiorizat, care detine ponderi mai reduse.

Preluare dupa 9am.ro

Lasati un raspuns