Căutare

Cautare:

Categorii

Arhiva

Trei teme de gândire pornind de la viaţa Sfântului Vasile cel Mare

Sfântul Vasile cel Mare este prăznuit pe 1 ianuarie în Biserica Ortodoxă şi pe 2 ianuarie în cea Catolică.
Un aspect remarcabil despre Vasile cel Mare este legat componenţa familiei pământeşti:  tatăl, Sf. Vasile cel Bătrân – renumit învăţător în Pont, mama – Sfânta Emilia, bunica – Sfânta Macrina cea Bătrână. Numele surorii Macrina şi a fratelui Grigore din Nyssa şi-au păstrat şi ele răsunetul peste veacuri.
Asemena cazuri din istoria omenirii îţi pot induce măcar starea de uimire, dacă nu chiar de-a dreptul întrebări legate de tainele venirii sufletelor pe Pământ şi tainele întâlnirilor dintre suflete, aici, pe Pământ.

Să fie doar o chestiune de ereditate fiziologică? …

Cazul nu este unic şi nici măcar atât de excepţional cum s-ar crede la prima vedere: dintre cele mai cunoscute se pot aminti  familia Mozart (tată şi fiu compozitori) sau familia Bernoulli cu mai multe generaţii de matematicieni.  (Ca fapt divers, în liceu am auzit numele Bernoulli într-un manual de matematică şi într-unul de fizică, poate mai puţin cunoscut fiind faptul că era vorba despre doi Bernoulli diferiţi….)

Dar să revenim la Vasile cel Mare. Un alt aspect remarcabil din viaţa sa a fost lupta contra Arianismului. Arianismul este definit ca o erezie creștină din secolul al IV-lea formulată de Arius,  prezbiter în Alexandria, care susținea că Isus Christos nu are caracter divin, fiind o ființă creată. Arianismul este un moment interesant în evoluţia generală a omenirii din punct de vedere spiritual. Este una din seminţele timpurii ale materialismului, căci ce poate fi o viziune de Dumnezeu limitat cu tot dinadisul doar la dimensiunile unei fiinţe umane (chiar dacă acelei fiinţe umane i s-ar recunoaşte pe deplin calităţile excepţionale pe care le posedă)?…Observatorul atent poate remarca cum materialismul a pătruns iniţial, în câteva momente cheie,  în viaţa religioasă a omenirii – şi abia apoi în ştiinţele naturale. De altfel, pentru evoluţia spirituală a fiinţei umane este mult mai puţin periculos a întâlni materialismul în ştiinţele naturale decât în concepţia marilor taine ale religiei.

În zilele noastre curentele Unitarian şi Martorii lui Iehova prezintă asemănări cu viziunea arianistă asupra lui Christos.

Un al treilea aspect pe care l-am remarcat este concepţia pusă la baza “Ordinului Sfântului Vasile cel Mare”, concepţie care personal găsesc că demonstrează un bun simţ social general valabil, nu doar o normă aplicabilă călugărilor şi monahiilor:

„Dacă trăiți departe de oameni cum veți putea să vă bucurați împreună cu cei fericiți și să plângeți împreună cu cei care suferă? Domnul nostru a spălat picioarele apostolilor săi: când sunteți singuri, cui i le veți spăla?…”

…Cu menţiunea că în zilele noastre putem alege în multe feluri să trăim singuri, cel mai adesea între ceilalţi fiind. Sau putem a alege: cu adevărat să ne întâlnim semenii!

Blazonul Ordinului “Sfântul Vasile cel Mare”

Preluare dupa http://reteaualiterara.ning.com

Lasati un raspuns