Căutare

Cautare:

Categorii

Arhiva

Transportul în tunel vidat a lui Henri Coandă ar putea deveni realitate

Americanii uimesc acum lumea cu o idee pe care savantul român Henri Coandă o propunea încă din anii ’60 ai secolului trecut: transportul în tunel vidat.
O compania americană propune construirea unui mijloc de transport capabil să transporte persoane de la New York la Los Angeles în numai 45 de minute, scrie Daily Mail. Pentru a oferi un exemplu de pe continentul nostru, asta ar însemna că o călătorie de la Bucureşti la Londra ar dura mai puţin de jumătate de oră.

Vorbim de transportul în tunel vidat, propus de un inginer american. Costurile sistemului de transport sunt destul de mici: un sfert din cele necesare unei autostrăzi şi o zecime din preţul unei linii ferate.

Ideea este următoarea: mai multe capsule cu motoare electrice sunt introduse într-un tub vidat, vidul permiţând atingerea unor viteze fantastice într-un timp relativ scurt. Capsulele ajung la viteze uriaşe, de 6.500 de kilometri pe oră. Această viteză de top poate fi atinsă după aproximativ trei minute, deoarece este nevoie de ceva timp pentru a accelera capsulele în tunelul vidat. Totuşi, în cele trei minute, capsula va fi călătorit deja 161 de kilometri, spun constructorii.

Patentul pentru Evacuated Tube Transport îi aparţine unui american, Daryl Oster. O idee aproape identică a fost schiţată şi de unul dintre cei mai mari inventatori şi savanţi români, Henri Coandă. Pe siteurile în care sunt prezentate ideile lui Oster, mai mulţi utilizatori remarcă faptul că, acum 50 de ani, un român propunea un proiect asemănător.

AEROTUB EXPRESS – Ideea de geniu a lui Coandă

Mai întâi, s-a gândit la transportul de marfă. Ideea lui Coandă era un sistem subteran prin care să poţi trimite marfă de la Bucureşti la Constanţa, de exemplu, cu viteze care puteau ajunge la 500 de kilometri pe oră. După estimarea lui Coandă, mii de tone de mărfuri urmau să fie transportate pe un traseu de 230 de kilometri în 30-45 de minute.

“Containerele de marfă pluteau, pur şi simplu, pe o pernă de aer. Transportul lor se baza, pe diferenţa de presiune de la capetele tuburilor. Presiunea împingea marfa de la spate”, adaugă Dinea.

Invenţia, propusă în anii ’60, a fost lărgită. Coandă vedea astfel de tuburi prin care să fie transportate persoane de la Bucureşti la Ploieşti ori Braşov. Potrivit planurilor sale, călătoria ar fi durat aproximativ zece minute. În timpul vieţii savantului, proiectul a rămas pe hârtie. După 1972, s-a încercat aplicarea lui. O bază a fost înfiinţată pe Valea Teleajănului, la Măneciu. Sistemul, un pic modificat, era folosit la o carieră de piatră. Până în 1989, după aceea baza fiind abandonată. Sursa: realitatea.net

Lasati un raspuns