Căutare

Cautare:

Categorii

Arhiva

Biserica Anglicană critică dur măsurile guvernului britanic

williams_400În Marea Britanie a început un adevărat război al declarațiilor între Biserica Anglicană și guvern pe tema măsurilor de austeritate. Daily Mail scrie că este „cea mai dură intervenție în plan politic a liderului Bisericii Anglicane în ultimele două decenii”.

Arhiepiscopul de Canterbury este implicat într-un război al declarațiilor atât cu premierul britanic cât și cu episcopii bisericii catolice. Liderul anglican a fost invitat să scrie ca editorialist la publicația de stânga New Statesman, iar articolul s-a constituit într-un atac dur la adresa guvernului pentru programul de guvernare. „Cu o viteză remarcabilă ne asumăm politici radicale, pe termen lung, pe care nimeni nu le-a votat. În cele din urmă este de înțeles anxietatea cu privire la sensurile cuvântului democrație într-un astfel de context.  Anxietatea și mânia se nasc în urma sentimentului că nu au fost expuse toate implicațiile unei dezbateri publice concludente.”

Publiciștii britanici notează faptul că liderul spiritual a chestionat legitimitatea coaliției de la guvernare acuzând că „nimeni nu a votat” politicile extreme pe probleme de sănătate, asigurări, educație, care au dat naștere la „anxietate și mânie”. În plus Dr. Rowan Williams a acuzat guvernul că „apelează tacit la un limbaj seducător” în care se vorbește, spre exemplu de săraci „care merită” și săraci „care nu merită” ajutorul din partea statului.
Poziția liderului anglican a primit reacții dure atât de la premierul britanic cât și de la liderul catolicilor britanici, arhiepiscopul Vincent Nichols. Arhiepiscopul catolic Vincent Nichols l-a lăudat pe premier pentru programul său Big Society în care căsătoria și stabilitatea familială sunt în centrul platformei politice. Ministrul muncii a susținut că poziția liderului anglican este „ușor dezechilibrată și necinstită” iar David Cameron a afirmat că „respinge categoric” acuzațiile arhiepiscopului anglican. „Niciodată nu am fost unul care să spun că biserica ar trebui să fie timidă în intervențiile politice”, a explicat premierul britanic, „dar ceea ce spun acum este că resping categoric multe din perspectivele exprimate, în special cele legate de asigurări și educație.”
Ultima controversă de acest nivel a avut loc în 1985 între Robert Runcie, arhiepiscop de Canterbury (1980-1991) și „doamna de fier”, premierul Margaret Thatcher. Raportul bisericii Faith in the City a prezentat problema sărăciei și a dus la ruperea completă a relațiilor între biserică și guvern. Unul dintre miniștrii guvernului Thatcher a fost Norman Tebbit, care a respins atunci critica bisericii ca „teologie pur marxistă”. Acum, Lord Tebbit afirmă că societatea contemporană este una complet diferită de cea a copilăriei sale și a copilăriei arhiepicopului, „când nu era nicio familie cunoscută în care să nu fi muncit nimeni și în care nimeni să nu vrea să muncească”.

Lasati un raspuns