Căutare

Cautare:

Categorii

Arhiva

Reincarnarea

Reincarnarea sufletului dupa moarte a ajuns sa nu mai fie o tema specifica hinduismului sau budismului. Adeptii acestei credinte au ajuns sa afirme ca invatatura despre transmigratia sufletului a fost prezenta si in Biserica primara. Cu alte cuvinte, crestinii din primele secole impartaseau credinta ca sufletul, dupa moartea trupeasca, ajunge in trupul altui om, animal sau planta, in functie de cum a trait in viata anterioara.
In acest sens, ei invoca textele de la Ioan 9, 1-2 si pe cele de la Matei 11, 9, 13, 14. Primul text din Sfanta Scriptura ne prezinta momentul in care Hristos si ucenicii Sai intalnesc un orb din nastere. Intrebarea ucenicilor “Invatatorule, cine a pacatuit; acesta sau parintii lui, de s-a nascut orb?”, a fost luata drept temei pentru reincarnare. Adeptii reincarnarii cred ca acesta era orb din nastere din cauza pacatelor savarsite in existentele anterioare.

Dar insusi Mantuitorul anuleaza o asemenea credinta, caci raspunde: “Nici el n-a pacatuit, nici parintii lui, ci ca sa se arate in el lucrarile lui Dumnezeu”.

Cel de-al doilea text este legat de relatia dintre Sfantul Ioan Botezatorul si profetul Ilie. Atunci cand vorbeste de Sfantul Ioan Botezatorul, Mantuitorul spune: “Atunci de ce-ati iesit? Sa vedeti un proroc? Da, zic voua, si mai mult decat un proroc… Toti prorocii si Legea au prorocit pana la Ioan. Si daca voiti sa intelegeti, el este Ilie, cel ce va sa vina” (Matei 11, 9, 13, 14). Adeptii reincarnarii vad in aceste cuvinte temeiul reincarnarii profetului Ilie in Sfantul Ioan Botezatorul.

Dar se pierde din vedere ca Ilie nu a murit, ci a fost rapit (4 Regi 2, 11). Asadar nu putem vorbi de reincarnarea lui Ilie in Ioan Botezatorul de vreme ce el este viu. Si conform invataturii adeptilor reincarnarii, un suflet nu poate locui in acelasi timp in doua trupuri.

Dupa Ieronim, Ioan este numit Ilie, “nu in sensul metempsihozei”, ci pentru ca Dumnezeu l-a investit cu acelasi duh, cu acelasi har si cu aceeasi putere cu care-l investise odinioara pe Ilie. Cei doi seamana si prin modul auster de viata: imbracaminte sumara, hrana putina si negatita. Ilie a fost obligat sa se ascunda pentru ca denuntase impietatea regelui Achab; Ioan Botezatorul a murit pentru ca a facut cunoscuta legatura nelegitima dintre Irod si Irodiada. Tot Ieronim aminteste o alta interpretare: asa cum Ioan este Inaintemergatorul lui Iisus la prima Venire, tot asa Ilie va fi inaintemergatorul Lui la a doua Venire.

De altfel, in Noul Testament se arata ca atunci cand Sfantul Ioan Botezatorul si-a inceput activitatea, invatatorii de lege si fariseii din Ierusalim i-au cerut sa-si dezvaluie identitatea: “Si ei l-au intrebat: Dar cine esti? Esti Ilie? Zis-a el: Nu sunt. Esti tu Prorocul? Si a raspuns: Nu. Deci i-au zis: Cine esti? Ca sa dam raspuns celor care ne-au trimis. Ce spui tu despre tine insuti? El a zis: Eu sunt glasul celui care striga in pustiu: “Indreptati calea Domnului”, precum a zis Isaia prorocul” (Ioan 1, 21-23). Din acest text reiese ca Ioan Botezatorul este o persoana distincta de Ilie.

Invatatura despre reincarnare vine in contradictie cu cele scrise de Sfantul Apostol Pavel in Epistola catre Evrei 9, 27: “Este randuit oamenilor o data sa moara, iar dupa aceea sa fie judecata” sau cu textul de la Ioan 5, 28-29, unde ni se descopera ca la sfarsitul veacurilor, fiecare suflet se va intoarce in trupul care l-a sustinut, apoi va urma Judecata Universala (Ioan 11, 24).

Credinta in reincarnare anuleaza mantuirea in Hristos, desfiinteaza distinctia dintre creatie si Creator, neaga judecata viitoare si unicitatea persoanei.

Daca am ajunge la asemanarea cu Dumnezeu prin reincarnare, atunci ce sens ar mai avea ca Hristos sa moara pentru noi? Dar El a murit. Si nu din curiozitate, ci din dragoste pentru noi. A murit biruind moartea si a inviat cu trupul pe care l-a asumat, semn ca si noi vom invia cu trupurile pe care le purtam. Nu S-a oprit doar la aceasta biruinta, ci ne-a lasat trupul Sau ca hrana pentru dobandirea vietii vesnice. Asadar nu reincarnarea, ci impartasirea aduce asemanarea cu El. Si nu uitati, nu ne mantuim singuri, ci in comuniune cu ceilalti, ca toti cei intru Hristos sunt parti ale aceluiasi Trup.

Adrian Cocosila

Lasati un raspuns