Căutare

Cautare:

Categorii

Arhiva

Ziua cea mai neagra pentru porcine: Sfantul Ignatie. Ritualul taierii porcului la romani

Sarbatoarea din 20 decembrie, inchinata Sfantului Ignatie al Antiohiei, este cunoscuta in popor sub denumirea de Ignatul porcilor sau Inatoarea (divinitate razbunatoare sub forma unei batrane urate ce ispitea femeile sa lucreze si apoi le devora). Ritualul sacrificarii porcului prezinta legatura evidenta intre mitologia Greciei antice si religia populara romaneasca. In credinta romaneasca cat si in mitologia greaca se crede ca sangele scurs la sacrificiul porcului poate spala crimele sau nelegiuirile oamenilor, oricat de mari ar fi fost acestea.

In calendarul popular romanesc, Igant este cosniderat patronul porcului dar este cunoscut si in calitate de zeu al focului terestru, sacrificial si al luminii solare, legatura cu formele precrestine de cult al soarelui reiesind chiar din numele sau derivat din latinescul ignis, foc.

Pentru tarani, Ignat a fost un simplu om necajit care vrand sa-si taie porcul, a scapat securea in capul tatalui sau, omorandu-l pe loc, iar apoi caindu-se toata viata viata si primind mila de la Dumenzeu si Sfantul Petru. Aceasta greseala este de fapt cea care a dat voie manifestarii unui nou si puternic ritual de sacrificare, practicat in pragul de innoire a timpului, inainte de Craciun. Moartea parintelui este cea care regenereaza lumea, care forteaza trecerea spre regimul innoit de existenta. Desi el este cel care executa sacrificiul, Ignat-omul nu are indreptatirea de a fi autorul acestei renasteri prin jertfa, ci este numai unealta unei instante supraumane. Ziua lui a ramas statornicit obiceiul sacrificiului ritualic al porcului, scrie crestinortodox.ro.

Porcul va fi, de aici inainte, substitutul parintelui sacrificat in scopul resacralizarii lumii. Sangele porcului (substitut al tatalui), este cel care salveaza, care purifica lumea si care readuce lumina solara si armonia cosmica.

Se crede ca in noaptea de Ignat porcii viseaza ca vor fi taiati. La taierea porcului oamenii milosi nu trebuie sa stea prin apropiere caci se crede ca porcul moare cu mare greutate, iar carnea sa nu va mai fi buna. De asemenea, la taierea porcului nu trebuie sa se stranga din dinti ca sa nu iasa carnea porcului tare la fiert. Cu sangele porcului se face semnul crucii pe fruntea copiilor, ca sa fie sanatosi peste an. Dupa taiere si transare, urmeaza „pomana porcului“, la care iau parte casnicii si ajutoarele.

In credinta populara, organele sau parti din porcul taiat sunt folosite pentru a trata unele boli ale oamenilor si animalelor:

– sangele porcului amestecat cu mei si lasat sa se usuce, se folosea pentru a afuma copii care se speriau sau aveau guturai;

– cu parul de porc se afumau copiii atunci cand erau deochiati;

– untura de la porcul negru e buna pentru sanatatea oilor;

– daca in inima porcului se gaseste mult sange inchegat inseaman ca stapanul casei va avea multi bani;

– splina porcului arata durata iernii in fucntie de cat de groasa este la capat (cu cat este mai subtire cu atat iarna va fi mai saraca in omat.

 

Sursa: http://www.9am.ro/stiri-revista-presei/Social/237164/ritualul-taierii-porcului-la-romani.html?utm_source=newsletter-lunch-20121220&utm_medium=email&utm_content=lunch-20121220&utm_campaign=Newsletter-Lunch

Lasati un raspuns