Căutare

Cautare:

Categorii

Arhiva

De ce scădem în înălţime la bătrâneţe

După 40 de ani începem să scădem în înălţime din cauza procesului natural de îmbătrânire a organismului sau ca urmare a unor boli specifice tot bătrâneţii.

Atunci când eram bebeluşi, doctorul ne întindea pe o măsuţă pentru a ne determina înălţimea. Apoi, în ziua în care am crescut suficient de mult pentru a putea sta în picioare, doctorul nu ne-a mai întins pentru a ne măsura. Şi, cel mai probabil, înălţimea era mai mică decât indica măsurătoarea anterioară. Adevărul este că nu ne micşorasem, dar atunci când suntem măsuraţi stând în picioare, gravitaţia presează coloana vertebrală, explică „The New York Times“. Zeci de ani mai târziu se întâmplă acelaşi lucru. Numai că de data asta scăderea în înălţime este reală, iar centimetrii pierduţi nu mai pot fi recuperaţi. Începând cu 40 de ani, oamenii pierd aproape un centimetru pe deceniu, conform doctorului David Reuben, şeful secţiei de Geriatrie de la Universitatea din Los Angeles. Procesul natural de îmbătrânire şi bolile duc la această pierdere, dar şi gravitaţia joacă un rol important. Pe măsură ce îmbătrânim, discurile dintre vertebrele şirei spinării, descrise ca fiind un fel de pernuţe din gel, se usucă şi devin mai subţiri. Astfel, şira spinării se comprimă. La asta poate contribui şi osteoporoza, boala pierderii de masă osoasă. Cei care au această boală pot suferi fracturi mici ale coloanei, deseori fără să ştie. „Cel mai bine îţi dai seama cum se întâmplă dacă încerci să calci pe o doză de suc şi vezi cum se striveşte“, explică doctorul Reuben. Fracturile acestea pot duce la o curbare excesivă a coloanei, care este vizibilă la cei în vârstă. Atunci când această curbare este foarte pronunţată se numeşte cifoză sau, în limbaj popular, cocoaşă. Totuşi, cifoza poate apărea şi în absenţa micilor fracturi, de obicei ca pierdere a tonusului muscular, mai ales a muşchilor abdominali. Chiar şi aplatizarea arcurilor labei piciorului, care se accentuează cu timpul, poate contribui la pierderea în înălţime. Nu sunt prea multe de făcut pentru a opri aceste schimbări, dar cei care fac gimnastică şi îşi întăresc tonusul muscular pot păstra sau chiar câştiga înălţime prin păstrarea unei posturi corecte. Anumite studii susţin că yoga poate ajuta la inversarea procesului de curbare excesivă a coloanei. Dacă practicarea yoga începe de la vârste fragede, e posibil ca acest proces să fie evitat complet. De ajutor poate fi şi asigurarea unui aport de calciu şi de vitamina D suficient, iar pentru a preveni fracturile cauzate de osteoporoză există chiar şi medicamente. Dacă yoga şi medicamentele preventive nu îţi fac cu ochiul, există mici trucuri pentru a obţine o înălţime mai mare: să te măsori dimineaţa, atunci când coloana nu a fost tasată în timpul unei zile grele de muncă sau, pur şi simplu, să rogi doctorul să te măsoare întins pe pat.

Sursa: http://adevarul.ro/sanatate/medicina/de-scadem-inaltime-batranete-1_50ebfae656a0a6567e530fe2/index.html

Lasati un raspuns