Căutare

Cautare:

Categorii

Arhiva

Părintele Boian Alexandrovic: „Nu există popor în zona asta la care i s-au făcut mai multe nedreptați decât poporul român”

Parintele Boian Alexandrovici, pastor spiritual al comunitatii romane din Valea Timocului, a discutat pentru Gazeta de Cluj despre limba romana in scolile sarbe, dreptul la slujba in limba materna si rolul presei si statului roman in apararea drepturilor acestei minoritati.

Reporter: Al cui este meritul pentru introducerea orelor de limba romana in scolile din Timoc?

Boian Alexandrovici: Meritul este al luptei reprezentantilor, liderilor, romanilor din Timoc, care de ani se lupta pentru asta, dar si Romaniei, tarii noastre mama, care daca nu ar fi facut atatea interventii pe langa statul sarb, lupta noastra ar fi degeaba.

Rep.: Si credeti ca va avea continuitate?

B.A.: Asta depinde de interventiile Romaniei. In Serbia politicienii nu au o parere reala, normala, cand este vorba de comunitatea romanilor, a vlahilor din Serbia de Rasarit, deci trebuie cineva sa intervina. Statul sarb incearca sa impiedice un lucru, iar nu sa-l rezolve. Cand este vorba de minoritatea romanilor din Serbia de Rasarit si interventiile statului roman… multi spun ca Romania face interventii, ca Romania cere. Trebuie sa se stie ce cere Romania.

Romania nu cere nici un lucru care nu este normal. Romania cere ca statul sarb sa-si aplice si sa-si respecte propria Constitutie si legile. Deci dupa teorie avem voie, dar in practica nu avem. In practica suntem incurcati. In practica se sperie parintii ca vor pierde lucrul daca inscriu copiii la limba romana, dar, in contra, in sate romanesti baga limba chineza. Si au bagat limba chineza in satul Podgor, langa Bor. Si atunci va dati seama… dar asta nu e asa naiv, asta e foarte periculos. Pentru ca in viitor, daca nu se incepe cu invatarea limbii romane, o sa se piarda romanii, o sa invete limba chineza si o sa se spuna „Uite, vezi, ei nu vor. Ca invata chineza in loc de romana.” Ca ei foarte bine gandesc in viitor.

Eu cred ca nu exista popor in zona asta, sa spun, sa incep de la Serbia, dar sunt si pe Balcani, si in intreaga Europa, la care i s-au facut mai multe nedreptati decat poporul roman. Cred ca asta e. Acum ii este la cineva frica pentru ca suntem multi. Dar pentru ce le e frica? Noi suntem popor pasnic, noi traim in toate tarile si nu dorim decat sa ne pastram cultura noastra. Cum nu ne e frica ca sarbii din Romania o sa faca un stat sarb in Romania? Asa si romanii din Serbia. Noi daca nu respectam statul sarb, noi nu interveneam dinspre Romania si la statul sarb sa ne dea drepturi. Eu sunt primul care, ca si cineva care conduce Biserica Ortodoxa Romana in Serbia de Est, in Valea Timocului, eu as fi primul impotriva lui cineva daca ar vrea ceva cu forta, cu ceva ce nu este conform legii lui Dumnezeu. Dar, va spun, acum poate de mai multe ori apar dur, ori dau vreo declaratie mai dura, dar ganditi-va, daca sunteti o oaie, ori trei oi inconjurate cu 300 de lupi. Pai cum? Oaia e blanda, dar trebuie sa se apere cumva.

Noi nu putem sa tacem la asta ce ni se face acum. Ei spun „nu sunt romani, ca sunt vlahi”. Lasati-ne voi pe noi, aia care zic ca sunt vlahi, nu sunt romani, e treaba lor. Sa nu invete romana.

Un episcop sarb s-a laudat la o intalnire ca are 16 preoti vlahi din cadrul episcopiei lui. Mi-am pus intrebarea „Si? Ce-i cu asta?” Ca daca e roman nu ma intereseaza, poate sa fie arap ortodox, dar e important sa slujeasca in limba romana si sa promoveze credinta, cultura si limba romana, a poporului unde se afla. O Biserica ortodoxa care trebuie sa aiba preoti cu adevarat pastori spirituali. Trebuie sa pastoreasca asa cum e comunitatea asta. In cadrul culturii comunitatii. Ca in statutul Bisericii Ortodoxe Sarbe scrie ca preotul este dator sa se indrume in activitatea lui conform canoanelor bisericesti si obiceiurilor regionale. Si ei vin in satul romanesc, preotul din Bosnia vine si ii zice unei bunici din valea Timocului, care e in satul ei nascuta, are peste 80 de ani, nu stie o boaba sarbeste, vine la biserica sa aprinda o lumanare si vorbeste cu o alta vecina a ei in limba romana, ca nu stiu in limba sarba, si preotul sarb din Bosnia, care e trimis aici, pentru ca e dur, spune „daca vreti limba romana, peste Dunare”.

Si atunci eu fac o analiza, din vremea Primului Razboi Mondial, strabunicul preotului acela, care-i din Bosnia peste Drina si facea parte din armata Austro-Ungara, iar tata lui bunica asta era roman din Serbia, care facea parte din armata Serbiei. Acesta ca roman se lupta pentru Serbia, acela ca sarb se lupta impotriva Serbiei. Si acum strabunicul lui, de unde stim ca nu l-a impuscat pe tata lui bunica aceasta, si ii spune la casa ei sa se duca peste Dunare daca vrea in limba ei materna. Acesta nu e un lucru normal, nu e firesc, si mai putin bisericesc. Nu puteti propovadui cuiva invatatura lui Dumnezeu in limba in care el n-o intelege. Pentru ca atunci, daca e asa, si sarbii din Romania stiu romaneste, de ce le trebuie slujba in limba sarba?

Sarbii din satul de aici, de peste Dunare, pe romanii din Romania ii numesc vlahi. Ei nu au termenul roman. Si asta e inca o dovada cu ce sunt vlahii. Trebuie sa spunem in mod repetat: romani egal vlahi, vlahi egal romani. Vlahii astia, care sunt vanduti, cu ei apar in frunte, ca sa faca o atmosfera negativa fata de termenul vlah, ca sa ne asimileze mai usor. O sa spuna, sa fie scoala pentru astia 2000 si ceva de romani, cum ei si gandesc acum…

Rep.: Cand de fapt sunt 350.000…

A.B.: Asta este foarte important. Ca zic unii ca e o criza de identitate, ca oamenii zic ca sunt sarbi, dar vor slujba in limba romana. De fapt, oamenii se declara cetateni sarbi, sunt loiali statului sarb, dar vor slujba in limba materna. Sunt care zic: „Cum sa fii roman daca nu stii sa scrii in limba romana?”. Pai asa e si un sarb care a stat in America, de unde sa stie sa scrie daca nu a facut scoala in limba lui?

Trebuie sa ne ajutati voi, presa din tara, nu e mult, dar jurnalistii au acces la toate structurile si pot arata ce s-a intamplat aici. Daca un lucru nu e inregistrat, daca nu se scrie despre el, e ca si cand n-ar fi existat. Daca voi nu transmiteti mai departe, ce stie acela de la Bucuresti ce s-a intamplat in Valea Timocului. Trebuie sa folosim tehnica, pentru ca si acesta e un dar al lui Dumnezeu, pe care Dumnezeu il descopera in vremea si in timpul cand este necesar. Acum Dumnezeu ni l-a descoperit si trebuie sa-l folosim spre bine.

Rep.: Cum credeti ca-i va ajuta mai departe in viata pe copii ca invata limba romana la scoala?

B.A.: In primul rand pentru ca acasa nu mai invata. Sunt sate unde exista copii care nu vorbesc sarba pana nu merg la scoala, si apoi le spune ca limba materna este limba sarba. Dar avem situatii, unde strabunica nu stie sarbeasca, nepoata nu stie o boaba romaneste. Asta e o tragedia a romanilor din Valea Timocului. Acum nepoata asta poate sa mearga la scoala si sa invete limba romana literara. Tot e ceva. Ma bucur tare mult. Si cu astea sunt obstructiuni mari. Ieri (5 aprilie, n.r.) in loc sa vina 30 de copii au venit numai 7-8. Ca directorii nu i-au instiintat. Ca este un proiect pilot. Si atunci o sa spuna „Au 7 elevi din 30, nu vor, nu ii intereseaza”. Dar ei nu le-au spus. Si am fost prezent, copiii erau foarte interesati. I-am intrebat pe coridor „Stiti limba romana?” si au zis ca nu. Si cand a inceput dascalita sa-i intrebe, totusi stiau ceva. Si daca lasi samanta aceea a limbii sa fie undeva bagata intr-un buzunar al creierului, se sterge si nu mai e. Dar cand se dezvolta, le da curaj. „Eu am invatat limba romana la scoala, cum nu e legal?” Asta ne trebuie noua. Si aici statul roman trebuie sa fie dur si clar. Nu cu prea multa diplomatie. Am mai spus pana acum: nu trebuie privit in Timoc cum unii privesc, ca nu-i putem forta pe sarbi. Noi, romanii din Timoc, nu suntem in tara noastra? Cand platim impozite, nu ne face nimeni reducere pentru ca suntem romani. Asta e important, sa ne primim toate drepturile. Pentru ca si in vremea Primului Razboi Mondial, romanii de aici au luptat pentru Serbia. Eu am pierdut trei din casa. Stra-strabunicul meu a avut 21 de ani jumatate si s-a imbolnavit de tifos, i-au dat drumul din armata, i-au zis ca a capatat pe fiu-sau, pe strabunicul meu. A plecat bolnav acasa in anul 1915 si la 2-3 km de casa moare si nici nu l-a vazut. Va dati seama ce tragedie, si pentru ce? Pentru statul sarb, si acum vine si imi zice „Tu esti in Serbia numai daca vorbesti limba sarba”. Un sarb ii spune lui bunicu-meu „Voi traiti in Serbia, voi sunteti vlahi, cum sa fiti romani daca locuiti aici? Romanii sunt in Romania”. Bunicul meu ii spune „Cum nu suntem romani? Vorbim romaneste, e sat romanesc Malainita, si in Romania sunt sarbi”. Deci e normal ca sarbi sa fie peste tot, dar romani numai in Romania.

 

Sursa: http://www.rgnpress.ro/rgn_13/index.php?option=com_content&view=article&id=9014:printele-boian-alexandrovic-nu-exist-popor-in-zona-asta-la-care-i-s-au-fcut-mai-multe-nedreptai-decat-poporul-roman&catid=51:analize–interviuri&Itemid=72

Lasati un raspuns