Căutare

Cautare:

Categorii

Arhiva

Liturghia Sfantului Ioan Gura de Aur la Ateneul Roman

Anul acesta se implinesc 140 de ani de la nasterea cunoscutului compozitor Serghei Rahmaninov. Cu aceasta ocazie, Corul Filarmonicii „George Enescu” dirijat de Iosif Ion Prunner i-a dedicat o seara speciala, duminica, 3 noiembrie, ora 19.00, in Sala Mare a Ateneului Roman. In program: Liturghia Sfantului Ioan Gura de Aur Op. 31 de Serghei Rahmaninov.

„Liturghia Sfantului Ioan Gura de Aur Op. 31 este, alaturi de Vecernii, una dintre lucrarile corale majore ale lui Serghei Rahmaninov. A fost scrisa in 1910, dupa turneul in Statele Unite ale Americii, perioada in care Rahmaninov a compus Preludiile Op 32 (1910) si Studiile-tablouri Op 33 (1911). Terminata in mai putin de 3 saptamani, lucrarea a fost cantata in premiera de Corul Scolii Sinodale din Moscova la 25 noiembrie 1910.Compozitorul i se confesa intr-o scrisoare prietenului sau Nikita Morozov: „M-am gandit mult timp la Liturghie si pentru mult timp m-am straduit sa o scriu. Am inceput sa lucrez la ea oarecum din intamplare si dintr-o data am devenit fascinat. De mult timp n-am mai scris ceva cu atata placere.” La sfarsitul secolului al XIX-lea si inceputul secolului XX, exista in randul compozitorilor rusi de muzica bisericeasca tendinta de epurare din repertoriul sacru a influentele straine (in special italiene si germane) si de reafirmare a stilului traditional rusesc. Un rol esential in aceasta miscare il avea Scoala Sinodala de la Moscova, al carei director era compozitorul Alexandr Kastalsky. Daca in Vecerniile din 1915 Rahmaninov foloseste teme preluate din cantarile traditionale ale Bisericii Ortodoxe Ruse (stilul Znamenny), melosul Liturghiei este in intregime original.

Influenta lui Alexandr Kastalsky, caruia Rahmaninov i-a cerut indrumarea, se simte in constructia melodica, Kastalsky fiind el insusi un compozitor care nu apela la citarea cantarilor traditionale. A avut insa únele obiectii de facut in privinta esteticii subiective a muzicii lui Rahmaninov. In ceea ce priveste reactia Bisericii Ortodoxe Ruse, daca in cazul Liturghiei lui Ceaikovski scrisa in 1878 autoritatile ecleziastice au calificat lucrarea ca fiind frivola, in cazul lui Rahmaninov au considerat-o „mult prea frumoasa pentru a indemna la rugaciune”, refuzand aprobarea sa pentru uzul liturgic.

Intrata astfel in obscuritate, lucrarea a fost reconstituita in 1980, devenind cunoscuta in anii 1990 datorita cresterii interesului pentru muzica religioasa.

Structurata in 20 de parti, Liturghia Op 31 impresioneaza prin bogatia armonica ancorata in zona tonalului, cu unele aluzii modale. Rezervele care au existat la vremea aparitiei sale par inconsistente pentru ascultatorul din secolul XXI, care poate gasi aici sobrietatea si chiar austeritatea unui Rahmaninov religios, creator al unei muzici mai degraba meditative decat emotionale.” Cleopatra David

http://www.rgnpress.ro/rgn_13/index.php?option=com_content&view=article&id=11097:liturghia-sfantului-ioan-gura-de-aur-la-ateneul-roman&catid=53:eveniment&Itemid=77

Lasati un raspuns